A tudatosság szerepe az egészségmegőrzésben

Egészséges életmódról és tudatos életvitelről is szó volt azon a rendezvényen, amelyet az NKE Rendészettudományi Kar Testnevelési és Küzdősportok Tanszéke, valamint a Budapesti Egyetemi-Főiskolai Sportszövetség szervezésében tartottak a Ludovika Campuson. Az eseményen személyi edzők, táplálkozástudományi szakemberek és sportorvosok beszéltek a tudatos egészségmegőrzés legújabb trendjeiről, és a rendezvény adott otthont a felsőoktatásban dolgozó testnevelők továbbképzésének is.

„A testnevelés sokkal több, mint egy motorikus mozgássor. A sportolás egy életforma, amely az öltözködéstől a táplálkozáson át a tényleges testmozgásig mindent magába foglal” – mondta el köszöntőjében Ruzsonyi Péter bv. dandártábornok. A Rendészettudományi Kar dékánja hozzátette, hogy lélekben és testben egyaránt frissnek és egészségesnek kell lennünk a mindennapi életünk során is. A tudományos konferencián az egészségmegőrzés olyan vonatkozásairól is szó volt, mint például a táplálkozás, a stresszkezelés, vagy éppen a légzéstechnika.

„Az egészségmegőrzéshez a táplálkozás tudatos kialakítására van szükség” – mondta előadásában Haris Éva életmód- és táplálkozási tanácsadó. A szakember hangsúlyozta, hogy a táplálkozás kialakítása mindig egyénre szabott kell, hogy legyen: „Nem hiszek a diétában és abban, hogy egy internetes oldalon elolvasott sémából valaki megfelelő módon tudjon életmódot váltani.” – tette hozzá Haris Éva. Elmondta, hogy sportáganként különböző étrendet kell alkalmazni, hiszen egészen más például egy futó vagy egy birkózó táplálékigénye. De az is nagyon fontos, hogy közvetlenül az edzés előtt és után legyen táplálékbevitel, és a megfelelő energiaszint kitartson a teljes edzés vagy verseny során. „Az étrendtől nem lesz valaki kiváló sportoló, de egy rossz étrendtől a kiváló sportoló elveszti a kiválóságát” – összegezte a szakértő.        

A helyes légzésmód nagyban növelheti a teljesítményt Ágh Csaba személyi edző szerint. Az erőnléti tanácsadó, szabadtüdős búvár úgy látja, hogy a mentális hozzáállás nagyban meghatározza, mennyire élünk meg stresszesen egy szituációt. A megfelelő légzésmód pedig abban segít, hogy nyugodtak maradjunk nehezebb helyzetekben is. A szakember előadásában bemutatta a hasi légzés technikáját és megmutatta azt, hogy mely helyzetekben kell ezt alkalmazni. „A légzéstechnika nemcsak a nyugalom visszaszerzésében, a stressz elűzésében, egy vita vagy egy veszekedés megelőzésében segít, de egyes szakmák speciális helyzeteiben is jól alkalmazható” – jelentette ki a szakember. Példának a lövészeket hozta, akiknek a mellkasa nem emelkedik, a keze nem remeg meg, ha nem a tüdejükbe, hanem a hasukba veszik a levegőt. A megfelelő légzéstechnika kialakítása nagyban fokozhatja egy sportoló teljesítményét, a légzés ritmusa pedig kihat a sporttevékenység minőségére.

Bakanek György sportorvos a teljesítményfokozás módszereit járta körbe előadásában, Rubint Réka személyi edző pedig arról beszélt, hogy a tudatosság a leghasznosabb drog, ami a lelket és testet egységben tartja. Elmondta azt is, hogy a testnevelő tanára negatív kritikái vették rá a sportolásra, ami aztán élete legfontosabb alapköve lett. „Minden, amit a sportban csinálok, azt önerőből csinálom és az igazán az enyém. A sport mindig ad: eredményt, hitet, kitartást” - foglalta össze a sportolás lényegét az ismert aerobick edző.

A szakmai napon az egyetem adott otthont a felsőoktatásban dolgozó testnevelők továbbképzésének is, amelyet a MEFS Sportszakmai és Képzésfejlesztési Bizottság megbízásából Kecskés Kornélia irányított. A konferencia külön szekciójában, Freyer Tamás vezetésével, a doktori képzésben résztvevő sportszakemberek mutatták be kutatásaikat. Az előadások anyagai rövidített változatban a Magyar Sporttudományi Szemlében is megjelennek majd. A több részből álló szakmai nap a Rendészettudományi Karon megalakuló sporttudományi kutatócsoport első munkája volt, amelynek célja, hogy a kiváló létesítményekkel és szakember gárdával rendelkező NKE sportos egyetemből egészségtudatos egyetemmé váljon.  

A rendezvényről készített videóösszeállításunkat alább tekintheti meg:

 

Szöveg: Horváth Mónika

Fotó: Szilágyi Dénes

Videó: Halápi Katinka