Innovatív módszerek a szaknyelvoktatásban

Immáron negyedik alkalommal tartott műhelytalálkozót az NKE Rendészettudományi Kar Idegennyelvi és Szaknyelvi Központja. Az eseményen az RTK, az ÁKK és a NETK szaknyelv oktatói vettek részt.

A félévenként megrendezett esemény egyre népszerűbb az NKE karain oktatók számára. A műhelymunka keretében a résztvevő szakemberek a Bring Your Own Device (BYOD) elvét alkalmazva, saját eszközeiket (laptop, okostelefon) használták.

Czékmán Balázs, a Microsoft Innovatív Pedagógusok közössége, valamint az IKT MasterMinds kutatócsoport tagja az internetes platformok és a tananyagmegosztás olyan lehetőségeiről beszélt, mint például a Google Classroom, a Coospace, a Moodle, és a Microsoft Teams.

A résztvevők részletesebben is megismerhették az Edmodo LMS rendszert, amely rendkívül hasznos tananyagmegosztással kapcsolatos lehetőséget biztosít a felhasználóknak. Ennek köszönhetően a hallgatók online formában, együttműködve dolgozhatnak a megosztott tartalmak birtokában. A digitális oktatást támogató eszközök segítségével az oktatók QR-kódokat, szófelhőket (WordArt) és gondolattérképeket (Bubbl.us) is készíthettek, melyek rendkívül hasznos lehetőségek lehetnek egy-egy szaknyelvi téma kifejezéseinek összegyűjtéséhez. A specifikusan nyelvoktatást segítő oldalak és alkalmazások közül az Edpuzzle-t és a  LyricsTraining: Learn Languages with Music-ot próbálhatták ki a résztvevők. Ezek segítségével az oktatók megtanultak videót vágni a hallás utáni értés feladatokhoz, valamint idegen nyelvű dalokhoz szöveget feldolgozni.

Az interaktív feladatkészítő alkalmazások (Kahoot, Quizizz) kapcsán szó volt a szavazórendszer alapú internetes lehetőségekről is, amelyről Barnucz Nóra, az RTK Idegennyelvi és Szaknyelvi Központjának doktorjelöltje is megosztotta tapasztalatait. Az érdeklődők a tananyagfejlesztésre alkalmas tankocka készítést (LearningApps) is kipróbálhatták, de szó volt olyan egyéb tananyagfejlesztő programokról is, mint a Socrative, a Quizlet és a Wordwall. Az említett, mérésre, értékelésre és tesztelésre alkalmas digitális feladatok számos lehetőséget nyújtanak a szaknyelv kifejezéseinek könnyebb elsajátításához, valamint az egyes feladattípusoknak köszönhetően a feladatok elkészítéséhez. Az eseményen bemutatták a szerkeszthető online „faliújságot”, a Padlet-et is, aminek segítségével a hallgatók megkaphatják a tanórára készített feladatokat, videókat, képeket, és linkeket, valamint a tanári utasítást követően, saját különböző szövegeket fogalmazhatnak meg az adott szaknyelvi témában, mellyel fejlődik íráskészségük.

Borszéki Judit, az RTK Idegennyelvi és Szaknyelvi Központ munkatársa szólt a határőröknek szánt, különböző nyelvi szintre kidolgozott, angol nyelvű, gyakorlatorientált feladatsorokról. Az előadó bemutatta, hogyan lehet színesíteni a tanórákat, valamint 21. századi módszerekkel (mobil eszközök és internetes platformok) motiválni a hallgatókat, továbbá azt is, hogy mennyire fontos a gyakorlatorientált szaknyelvoktatás.

 

Szöveg: Ürmösné Simon Gabriella, Deák József

Fotó: Szilágyi Dénes