Giro d’Italia – oktatói és hallgatói szakmai gyakorlat

Karunk harmadéves közlekedésrendészeti rendőr szakirányos hallgatói, tanszékvezetőjük és oktatóik vezetésével részt vehettek a Giro d’Italia nemzetközi kerékpárverseny rendőri biztosítását irányító törzs munkájában. Major Róbert r. ezredes tanszékvezető, Mészáros Gábor r. alezredes és Felföldi Péter oktatók számára is felért egy szakmai gyakorlattal a hallgatók irányítása a biztosítás során. A tanszékvezető hangsúlyozta, hogy képzési rendszerük elengedhetetlen részét képezik a helyszíni gyakorlati foglalkozások. Így a különlegesen nagy rendőri erőket igénylő rendezvénybiztosításokon is részt vehetnek hallgatóik, noha azok általában tanórákon kívüli időszakban zajlanak. Külön köszönetét fejezte ki Kuczik János Zoltán r. vezérőrnagy, rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettesnek, aki lehetővé tette, hogy hallgatóink és oktatóink betekintést nyerhessenek a különleges rendőri műveletbe.

Valójában háromféle gyakorlat zajlott a háromnapos rendezvényen. Összesen száz RTK-s hallgató, két napon keresztül, megerősítő erőként, közvetlenül részt vett a rendezvény közlekedésrendészeti biztosításában. Másfelől a közlekedésrendészeti rendőr szakirány harmadéves hallgatói, akikhez a pénteki napon, Kardos Pál és Lippai Zsolt r. alezredes vezetésével, a biztonsági szakirány hallgatói is csatlakoztak a „Forgalomszervezés és –irányítás” tantárgy keretében betekintést nyerhettek a művelet központi és helyszíni irányításába. Harmadrészt pedig oktatóink szakmai gyakorlat keretében részt vehettek a művelet vezetésében.

A gyakorlaton részt vevők a szakmai program során betekintést kaptak a törzs munkájába, annak felépítésébe, a Giro d’Italia kerékpáros körverseny magyarországi első három szakaszával kapcsolatban. A program pénteki kezdetén a hallgatók az ORFK-n a rendezvény biztosításának részletes felépítését, a megszervezés nehézségeinek bemutatását láthatták. Ennek során kiderült, hogy a tervezés és szervezés összesen két évnyi előkészítő munkát vett igénybe. Ezt Csörget Zoltán r. alezredes, a BRFK Biztosítási Osztály vezetője mutatta be. Térkép alapján láthatták a pénteki Budapest – Székesfehérvár – Esztergom – Visegrád szakasz budapesti versenyszektorainak zárási pontjait, a rendőrök, mentők felállításának helyét, valamint az elvégzendő feladatokat. Ezt követően a Hősök terén gyakorlatban is megtekinthették a biztosítást, amit Szentiványi Balázs r. alezredes mutatott be részletesen. A helyszínen tájékoztatást kaptak külön a közrendvédelmi parancsoktól, és a bűnügyi parancsnoktól az őket érintő feladatrendszerről.
A szombati napot ismét az ORFK-n kezdték a tisztjelöltek. Ekkor a törzsben dolgozó szervek munkatársainak feladatával ismerkedhettek meg. A drónvédelemtől, a zárások koordinálásán keresztül a közösségi közlekedés útvonalainak módosításáig, valamint az Országos Mentőszolgálat vagy a Valton-Sec Zrt. feladatainak ismertetéséig.

A két napon jelentkező feladat, lényegesen különbözött egymástól. Hiszen míg az első napon mozgó biztosítást kellett végrehajtani a 200 kilométer hosszúságú útszakaszon, addig a második napon a kerékpárverseny időfutam-szakasza zajlott. Ennek során a Hősök terén 14.00-kor indultak el a kerékpáros versenyzők egyesével, percenként. A cél pedig a Budai Várban volt. A teljes hosszban lezárt útvonalon már reggeltől lehetséges volt a szabadedzés a sportolóknak, még a járműforgalom helyenként és időnként keresztezhette a lezárt útvonalat. Az időfutam-verseny megkezdése előtt azonban ez a lehetőség megszűnt, mivel a versenyzők, csapatkocsis kísérőik, valamint a minden versenyzőt 1-1 motoros rendőrrel követő kíséret percenként, nagy sebességgel haladt végig a lezárt területen. Ezt a biztosítási módot Katona László r. alezredes mutatta be a Városligetben.

Mészáros Gábor r. alezredes kiemelte; egy ekkora horderejű rendezvény biztosításának gyakorlati megvalósítását nagyon fontos, hogy a hallgatóink testközelből láthassák, és az itt folyó munkát az ezzel foglalkozó szakemberek hiteles tájékoztatása alapján, minden oldalról megismerhessék! Felföldi Péter hozzátette, hogy a hallgatóktól származó visszajelzések alapján egyértelmű, hogy az egyetemen tanult elmélet mellett a gyakorlat megismerése hozzásegíti a leendő tiszteket az összefüggések, valamint az elmélet és gyakorlat közti kapcsolódás áttekintéséhez. A megerősítő erőként szolgáló hallgatóink egyöntetűen hasznosnak érezték a feladat-végrehajtást, ami hozzájárult szakmai fejlődésükhöz is.
A rendezvény első napjára a teljes szakaszon százezernél is több néző volt kíváncsi. A második napi budapesti időfutamot is több, mint húszezren követték a helyszínen. A televíziós közvetítést pedig 800 millióan nézték világszerte, így a baleset, és rendkívüli esemény mentes lebonyolítás nagyon fontos volt.

Nemzetközi sportkommentátorok és a Giro d’Italia főszervezői részéről több fórumon is elhangzott, hogy Olaszországon kívüli Giro-szakaszoknál még sosem láttak ilyen szervezett, és precíz biztosítást. Ebben kulcsszerepe volt a magyar rendőrségnek. Mivel a biztosítás sikeréhez Karunk 100 hallgatója is hozzájárult részvételével, túlzás nélkül állítható, hogy a verseny magyarországi sikeréhez, munkájukkal hallgatóink is hozzájárultak!

Szöveg: Ágoston Klarissza, Deák József

Fotó: Felföldi Péter