NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

Nemzetközi rendészeti workshopot tartott az RTK Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátusa

Negyedik alkalommal rendezte meg az RTK Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátusa az évenkénti rendészeti workshopját, melyre idén, rendhagyó módon külföldi kollégákat is bevont az angol nyelvű szekcióba. A rendészeti témájú workshopokra azért is van nagy szükség, mert a Lektorátus oktatói bölcsész kollégák, és mindamellett, hogy a társtanszékek konferenciáin jelen vannak és olvassák a szakirodalmaikat, ez a platform is elősegíti a rendészeti tudományokban való tájékozódásukat, hogy az ott hallottakat célnyelven is meg tudják osztani a hallgatókkal a szaknyelvi órák alkalmával. 

A workshop első előadója Farkas Johanna, habilitált egyetemi docens volt, aki a radikalizáció és a vallási szélsőség lélektanáról beszélt prezentációjában. Az EUROPOL TE-SAT adatai alapján bemutatta, hogy mennyiben befolyásolta a Brexit és a covid a terrorista támadások számát. Distinkciókat tett a nacionalista, a szeparatista, a dzsihadista, az anarchista, a jobb-és baloldali terrorcsoportok között, majd taglalta a radikalizáció felé vezető út egyes stációit az „Activating event, Beliefs about the event, és a Consequences” triádával, valamint az ideológia, a politika, a vallás, a bizonytalan társadalmi háttér, a gazdaság és a személyes jellegű vonatkozások összhatását az elkövetésre. Elmondta, hogy a serdülőkori vulnerabilitás és szenzitív kor, a bullying, a marginalizálódás, a hírportálok, a gondolati beszűkültség, az azonosulás folyamata, a reziliencia, a szélsőséges hiedelmek meggyőződése, a stresszfaktor, az identitászavar, a protektív faktorok hiánya és a családi háttér is hozzájárul a tettlegességhez. A docens beszélt a „pull és a push faktorokról”, a társadalmi élethelyzetről és az egyéni tényezőkről, amelyek az egyént a radikalizáció felé terelik, valamint a marginalizálódás, a diszkrimináció, a munkanélküliség, a társadalmi konfliktusok, a traumatikus anamnézis, a médiában való hírnév és szereplés, a társakhoz való kötődés, az identitás megtalálása, és a „jutalom” hatása, amelyek húzzák az elkövetőt a radikalizálódás felé. Az előadó a CBT-re, azaz a kognitív viselkedésterápiára mint hatékony kezelési módra is kitért, valamint a sématerápiára is, mely szintén eredményesen működik a terroristák kezelésében.  Az előadás zárásaként a Teréz körúti robbantó személyiségprofiljára is kitért az előadó, mely kapcsán nemcsak a mentális zavar, a téveszme és az anyai depriváció, valamint az infantilis viselkedés voltak jelen, hanem a kötődési zavar, a szociopátiás jegyek, a szuicid kísérlet és a súlyosan traumatizált gyerekkor is.

A workshop második, angol nyelvű részében Dr. Lenka Mocová és Katarína Smolková, a University of Uniza, Lifelong Learning Institute munkatársaiként tartották meg prezentációjukat: „Job Labs at UNIZA, concepts, methods, and implementation”; és „Language testing and evaluation at UNIZA” címmel. Az előadásukban hangsúlyozták az immerzió és a dopamin szint növelését mint fontos tényezőt, a hallgatók szaknyelvi képességének és a szkillek elsajátításának kapcsán, ezért olyan módszertanokat sorakoztattak fel, melyekkel motiválni tudják a hallgatóikat. Kiemelték a socrative.com platform sokszínűségét, melynek során egy gamifikációs feladatot is bemutattak a jelenlévők bevonásával, ahol a szlovák és a magyar kultúra, valamint a földrajz is helyet kapott. Az egyetemükön alkalmazott méréstechnikát is bemutatták, ahol pre-, mid- és end term tesztet is alkalmaznak a hallgatók esetében, és a socrative platform segítségével egy összesített excel táblázatban is nyomon tudják követni minden egyes hallgató szaknyelvtudásának a fejlődését a kezdetektől a tanév végéig. 

A szlovák kollégák egy Erasmus+ projektbe szeretnék bevonni az RTK Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátusát, melyben a Kanári-szigetek, Portugália, Románia és Lengyelország mint közreműködő fél lenne jelen a hallgatók tudományos látókörének szélesítése érdekében.


Szöveg: Ürmösné Simon Gabriella, Nagy-Tóth Nikolett Ágnes

Fotó: Bodó Pál