NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

Modernizálódó mobilitás – az NKE-n ülésezett az Autós Nagykoalíció

Autóipari innovációk, mesterséges intelligenciával rendelkező közúti kamerák, digitális gépjármű ügyintézés – a mobilitást érintő újdonságokról is szót ejtettek az Autós Nagykoalíció éves nagyrendezvényén, amelynek a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) adott otthont. Az esemény a Rendészettudományi Kar (RTK) Közbiztonsági Tanszéke számára a partnerkeresésre is lehetőséget adott, mindez a rendőrtisztjelölt hallgatók gyakorlatias képzését erősítheti.

Az Autós Nagykoalíció a magyarországi autós szakmában működő vállalkozásokat összefogó szakmai- és érdekképviseleti szervezet, amelynek a közbiztonság területén fontos partnere a Közbiztonsági Tanszék. A modern rendőrtisztképzésben elengedhetetlen, hogy a közlekedési iparágban megjelenő újdonságokat a hallgatók is megismerjék, legyen szó a közlekedéstechnika, a forgalomszervezés, a gépjárművezető-képzés, vagy akár az igazgatásrendészet újszerű megoldásairól – ismertette a rendezvényen Major Róbert r. ezredes, tanszékvezető egyetemi docens. A Közbiztonsági Tanszék számos együttműködő partnerének jelenléte az autós szakmában, de az Országos Rendőr-főkapitányság és az Országos Balesetmegelőzési Bizottság részéről is lehetőséget ad arra, hogy gyakorlati képzési helyszíneket találjanak.

A rendezvényen Palkovics László volt innovációs és technológiai miniszter, a győri Széchenyi István Egyetem fenntartói kuratóriumának elnöke a járműipar kihívásairól és lehetőségeiről beszélt. Úgy fogalmazott: bár a belső égésű motoroknak van még jövője, számos újítás az akkumulátorokkal hajtott, mesterséges intelligenciát használó, autonóm járművek irányába mutat. Kérdés, hogyan pozícionálja magát Magyarország mindebben. Palkovics László szerint az egyik válasz erre a klasszikus, autonóm és összekapcsolt járművek tesztelésére is alkalmas zalaegerszegi tesztpálya. Akkumulátortechnológia nélkül azonban nincs zöld jövő, Magyarország pedig a világ akkumulátorgyártó nagyhatalmává válhat. Az iparág energia és vízigénye teljesíthető, a környezeti hatásokkal kapcsolatos félelmek pedig megalapozatlanok, hiszen a gyártás teljesen zárt rendszerű – szögezte le Palkovics László.

A mesterséges intelligencia a rendőrségi folyamatokba is beépülhet, amely hozzásegíthet teljesíteni azt az uniós célkitűzést, hogy 2050-re nullára csökkenjen a halálos közúti balesetek száma. Domokos Tibor r. törzsőrmester, a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság munkatársa előadásában úgy fogalmazott: a közterületi kamerák algoritmusok segítségével történő „felokosításán” dolgoznak, amelynek révén azok a közlekedési folyamatokat és a bűnügyi helyszíneket is érzékelhetik a jövőben. A kamerák és szenzorok segítségével már a baleseti helyszínelők kiérkezéséig elkészülhet a baleseti helyszínrajz, amely csökkentheti a közlekedési balesetek miatti lezárások, dugók időtartamát. A szenzorok felismerhetnek majd bűncselekményre utaló előkészületeket is, amelyeknek köszönhetően a megfelelő rendőri erők az adott helyszínre irányíthatók és ezzel megvalósulhat a törvénybe ütköző cselekmények prevenciója is.

Magyarországon 1975 óta létezik elektronikus nyilvántartás, a Belügyminisztériumban 141 folyókilométer iratot őriznek, amelyek digitalizálása zajlik. Az elmúlt időszakban jelentős előrelépés volt a közlekedéssel kapcsolatos digitális ügyintézésben is, a Jármű Szolgáltatási Platformon keresztül például eddig már több millió járműéletút-lekérdezés valósult meg – számolt be róla Csampa Zsolt, a Belügyminisztérium nyilvántartások vezetéséért felelős helyettes államtitkára. Hozzátette: a törzskönyv és a vezetői engedély pótlása, a jármű tulajdonosváltásának eladó általi bejelentése, a forgalomból történő ideiglenes kivonás vagy visszahelyezés mind-mind intézhetők elektronikusan. 2023. január elsejétől újdonság az egyokmányos vezetés lehetősége, ami azt jelenti, hogy a sofőröknek nem kell maguknál tartaniuk a jogosítványt és a forgalmi engedélyt, mert a rendőrjárőr az igazoltatás során egy kéziszámítógéppel meg tudja nézni az igazoltatott vezető személyi adatait, illetve hogy van-e érvényes jogosítványa az adott járműkategóriára, valamint nem tiltották-e el a vezetéstől. Idén a digitális adásvételi szerződés bevezetése áll a további fejlesztések középpontjában ­– jelezte Csampa Zsolt.

A rendezvényen szó volt a szakemberutánpótlásról is, amelyben az Autós Nagykoalíció tagjai és partnerei próbálnak segítséget adni. Knezsik István elnök szerint jelentősen emelni kell az autófenntartással foglalkozó szakma presztízsét, mert Magyarországon 40 szakgimnázium évente 25 főt vesz fel a területre, ám ebből az ezer tanulóból 120 marad meg a szakmában. Ennek okai sokrétűek, az Autós Szakmák Tanulmányi Versenye kapcsán minden évben elhangzik az adat: hazánkban 2000-3000 autószerelő hiányzik, amely nagy kihívás elé állítja az iparág szereplőit.

 

Szöveg: Tasi Tibor

Fotó: Bodó Pál