NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

Pódiumbeszélgetés közlekedésbiztonságunkról

A Biztonság Hete rendezvénysorozathoz kapcsolódva az NKE RTK Közbiztonsági Tanszéke és az MRTT Közbiztonsági Tagozata külső együttműködő szervezeteikkel közösen közlekedésbiztonsági kérdéseket feszegető pódiumbeszélgetést szervezett.

A Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézettel (KTI), valamint a Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesülettel (HRSP) közös, a „Jogszabálykövetési hajlandóság fokozása” címet viselő rendezvény nagy érdeklődés mellett zajlott. Ezen Karunk hallgatói, oktatói mellett a rendőrség munkatársai, szakmai érdeklődők vettek részt, és a beszélgetésen megjelent Christián László r. dandártábornok, oktatási rektorhelyettes is.

Az elhangzott felvetések közül néhány: 

Nyugat-Európában bevett gyakorlat szerint az újonnan épült lakórészeken nem előre jelölik ki a gyalogosok útvonalát, hanem a használatot látva aszfaltozzák. Talán a hazai jogalkotási gyakorlatnál is hasznos lenne e módszer bizonyos elemeinek felhasználása, így vélhetőleg több jogkövető magatartással találkoznánk.

Saint-Exupéry A kis hercegéből vett példa szerint, ha a napnak naplementekor parancsoljuk meg a lenyugvást, az követni fogja. Azaz ésszerű, logikus utasításokat könnyebb követni is. A balesetek általában nem történnek, hanem okozzák őket – konkrét szabályok megsértésével. Nagyon fontos a felnövekvő generáció számára a szülői példa a jogkövetésben, a türelemben, a figyelmes közlekedéskultúrában, lelkiismeretességben is. Nagyon fontos szempont a védtelen és a szabályosan közlekedők biztonsága, miközben bizonyos közegekben – „akikből a közlekedés kihozza az állatot” –, járműkategóriákban szinte elvárás az arrogancia, a szabályszegés, az erőszakosság, az antiszociális viselkedés. Szerintük a lakott területen belüli 50 kilométeres sebességkorlátozó tábla a görkorcsolyásoknak szól. Sokan nincsenek tisztában a veszéllyel, trükkös tetteik várható következményeivel. Külföldi példák esetében bizonyos járműteljesítmény fölött már másik jogosítványt kell szerezni. Ausztria kis falvaiba visszahozták a munkalehetőséget, javították a helyi bevásárlási, oktatási, szolgáltatási, szórakozási lehetőségeket, radikálisan csökkentve az ingázók számát. Svájcban a büntetési tételek a szabályszegők jövedelmi viszonyaihoz igazodnak. Akad, ahol a kerékpározás is bizonyos vizsgához kötött. Ha belegondolunk, a közúton ugyanazok a szabályok vonatkoznak a járművezetőkkel együtt a gyalogosokra is, noha számukra sehol a világon nincs előírva közlekedési vizsga. Belgiumban a járművezetők sikeres vizsgáját egy év múlva egy másik követi, hisz a tesztmegoldó ügyesség nem azonos a közlekedni tudással. Az iskoláinkban az utóbbi időkben bevezetett pénzügyi felkészítés is fontos, de a közlekedési szabályok ismerete életet menthet: hasznos lenne kihasználni, hogy a gyermekek – élettani adottságaikból adódóan – szeretnének mindenben túltenni szüleiken, így akár a közlekedési ismereteikben is.

Sokat mondó adat, hogy Magyarországon a piros lámpa felvillanását követő második és harmadik másodpercben van a tiloson áthajtók csúcsforgalma…

A pódiumbeszélgetés résztvevői a közlekedésbiztonság, a balesetmegelőzés területén elismert szakemberek voltak: Heinczinger Mária, a HRSP ügyvezetője,  Ötvös Viktória és Berta Tamás, a KTI munkatársai, Berzai Zsolt, az ORFK Balesetmegelőzési Osztályának vezetője, Juhász Anikó pszichológus, szociológus, valamint Mészáros Gábor és Felföldi Péter, a Közbiztonsági Tanszék oktatói. A beszélgetést Major Róbert, a Közbiztonsági Tanszék vezetője, az MRTT Közbiztonsági Tagozatának elnöke moderálta.

A résztvevők megegyeztek abban is, hogy szükség van hasonló rendezvényekre egymás gondolatainak jobb megismerésére, és a közös cselekvés elősegítésére, hisz a közlekedésbiztonság megteremtése nem kizárólag rendőrségi, hanem sokkal inkább össztársadalmi feladat…

 

Szöveg: Deák József

Fotó: Bodó Pál