NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

Kollégiumi lét: értékek, rendészeti fakultáció, Jászberény

Az NKE Ludovika Partneriskola Program tagja, a Jászberényi Szent József Katolikus Elektronikai Technikum, Gimnázium és Kollégium kollégiuma nemrégiben ünnepelte átadásának 50. évfordulóját.

A közbiztonsági és katonai fakultációval is rendelkező közoktatási intézmény jogelődjének 1973 végén adták át az Erősáramú Szakközépiskola Diákotthonát. A programok között emléktábla avatást, filmnézést és kötetlen beszélgetést is felvonultató ünnepségen megjelent egyebek közt az iskola egykori főigazgatója, Novák István, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem egykori általános rektorhelyettese, Budai Lóránt, Jászberény város polgármestere és az intézmény volt diákja, az iskola nyugdíjas pedagógusai, dolgozói és diákjai. Megkülönböztetett szeretettel köszöntötték az Erősáramú Szakközépiskola, a Liska József Középiskola és a Szent József Technikum kollégiumának meghívását elfogadó, volt lakóit. Közülük Sallai János r. ezredes az NKE RTK tanszékvezető egyetemi tanára, Buzás Gábor r. alezredes szintén tanszékvezető, de az évek során a tanintézet egykori tanítványaiból többen az RTK-n tanultak tovább.

Az ünnepség házigazdája, Bencsik Ferenc szakirányú oktatásért felelős igazgató-helyettes, 44. éve az intézmény oktatója, előtte pedig 4 évig volt az újonnan átadott kollégium lakója.

Halász Péter igazgató ünnepi beszédében felvázolta a korabeli és mostani kollégiumok örök érvényű humánértékeit. Fő feladatuk biztosítani a megfelelő lakhatási és tanulási feltételeket azoknak, akiknek a lakóhelyén nincs lehetőség a tanuláshoz, a szabad iskolaválasztáshoz való joguk érvényesítésére, illetve akiknek a családja nem tudja biztosítani a tanuláshoz szükséges körülményeket. A kollégium kiemelt társadalompolitikai szerepe, feladata fenntartani a társadalmi mobilitást: esélyeket teremteni, biztosítani a hozzáférést a jó minőségű tudáshoz, segíteni a szociális, kulturális hátrányok leküzdését, a társadalmi integráció folyamatát. Fontos szerepe van az egész életen át tartó tanulás megalapozásában, a tanuláshoz szükséges készségek és képességek erősítésében, a tehetség felismerésében és fejlesztésében, a tanulók felzárkózásának segítésében. Mindeközben, a szakmailag önálló intézmény a tevékenysége során megteremti a feltételeket az iskolai tanulmányok sikeres folytatásához, kiegészíti a családi és iskolai nevelést, oktatást, egyúttal szociális ellátást, biztonságot, valamint érzelmi védettséget nyújt. Megfelelő pedagógiai környezetével elősegíti a társadalmi szerepek tanulását, a diákok önszerveződése során kialakuló közösségekben az együttélés, az együttműködés, az önkormányzó képesség, a döntés és felelősség, a konfliktuskezelés demokratikus technikáinak megismerését, gyakorlását; ezzel hatékony támogatást nyújtva a sikeres társadalmi beilleszkedéshez.

Az 50 éve alapított kollégium kezdetben főként az Erősáramú iskolában tanuló diákoknak nyújtott ellátást, lehetővé téve, hogy az ország minden részéről érkezhessenek a villamos szakma iránt érdeklődő diákok. A 90-es években a városi középiskolai rendszer átalakulásával és a gimnáziumi képzés népszerűségének növekedésével koedukálttá, majd városi kollégiummá vált. Immár 10 éve pedig az Egri Főegyházmegye fenntartásában, a városban működő öt középiskolából és szükség esetén akár általános iskolából érkező tanulókat is fogad.

Az RTK jelenlegi igazgatásrendészeti levelezős hallgatója, Bata Alexandra elmondta, hogy ő ugyan nem volt kollégista, de egykori osztálytársai sokat meséltek róla. Szerették benne, hogy nem kellett utazniuk, és miután a kollégium az iskolával egy épületben van, pár perc alatt ott lehettek a tantermükben. Pedagógusaik és diákönkormányzatuk rengeteg érdekes, színes programot szervezett nekik az évszakhoz vagy a közelgő ünnepekhez illeszkedő témakörökben, de volt saját énekkaruk is. A kollégiumot mindig az adott évszaknak megfelelően dekorálták ki, még otthonosabbá és meghittebbé téve az ott eltöltött éveket. Ugyan szigorú napirend szerint éltek, de előre jelezve, engedéllyel ezt rugalmasan lehetett kezelni. Mivel más iskolák diákjaival közösen voltak elhelyezve, így lehetőségük volt több ismeretségre, és olykor beleláthattak a többi iskola követelményeibe, esetleg segíteni is tudtak egymásnak. Minden délután kötelező tanulószoba, „szilencium” volt, a következő napra való felkészüléshez. Ebben felügyelő pedagógusaik is segítettek, ha kellett, de közösen is meg tudták beszélni a felmerült kérdéseket. A bukottaknak javításig a vacsora után is volt egy óra kötelező szilencium, amit szellemesen csak „Tudósklub”-nak hívtak. A tanulók délutánonként használhatták az iskola sportpályáit is. A kollégisták között pedig észrevehetően szorosabb volt a kötelék, és a mai napig tartó barátságok alakultak ki.

Mint mondta, később Adyligeten a rendőr szakgimnáziumot már kollégistaként végezte maga is. „A kollégiumi időszak nem mindenkinek tetszik meg egyből, de pár év múlva a legszebb éveknek tűnnek, s az életünk meghatározó részévé válnak.”


Szöveg: Deák József (egykori kollégista)

Fotók: Jászberényi Szent József Katolikus Elektronikai Technikum, Gimnázium és Kollégium


Címkék: 50. évforduló