NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

A belügyminisztert kérdezték a hallgatók az NKE-n

Pintér Sándor volt az Ostrakon Szakkollégium vendége a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) május 13-án. A „Kérdezd a minisztert” című rendezvénysorozat eseményén a Belügyminisztérium vezetőjének tehettek fel kérdéseket az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok, illetve a Rendészettudományi Kar hallgatói.

A hallgatók szerették volna megtudni, milyen tanulmányokat végzett Pintér Sándor, aki felidézte, hogy középiskolásként heti öt napig gimnáziumi oktatásban részesült, a hatodik napon pedig autó-motorszerelőnek tanult. Ezután a Műszaki Egyetemre jelentkezett, de hamar rájött, hogy rendőrként szeretne dolgozni, ezért elvégezte a Rendőrtiszti Főiskolát. Hangsúlyozta: ahhoz, hogy valaki a szakmájában megfelelő eredményt érjen el, komoly tanulásra, az elődöktől átvett ismeretekre és szakmai tapasztalatra van szükség.

A belügyminiszter – aki 1991 és 1996 között országos rendőrfőkapitány volt – emlékeztetett: a rendszerváltás után jelentősen emelkedett a gazdasági bűncselekmények száma, ezért a felderítések számának növelése érdekében elrendelte, hogy rendőrként csak érettségivel rendelkező kolléga dolgozhat.

Pintér Sándor beszélt arról is, hogy 1998-2002 között betöltött első miniszteri pozíciója után a versenyszférában helyezkedett el. Ezzel kapcsolatban a hallgatók azt szerették volna tudni, véleménye szerint a jó vezetőnek milyen kompetenciákra van szüksége. A belügyminiszter úgy fogalmazott: a jó vezető felkészült, ért az adott területhez, ismeri a jogszabályokat és tud döntéseket hozni. Kiemelete ugyanakkor annak fontosságát, hogy a sikerhez okos és jól képzett munkatársakra is szükség van, akiket meg kell fizetni.  

Pintér Sándor emlékeztetett: a 2010 óta eltelt időszakban negyedik alkalommal tölti be a belügyminiszteri pozíciót, amellyel kapcsolatban a fiatalok arra voltak kíváncsiak, hogyan oszlanak meg azok a területek, amelyekért az egyes tárcák felelnek. A politikus kijelentette: a rendőrség felügyelete 2010 óta mindig hozzá tartozott, mert a közrend és a közbiztonság fenntartása állami feladat. Ezen felül olyan területeket kapott, amelyeknél változtatásra volt szükség, mint például az államigazgatás, vízügy, informatika, leszakadt települések, vagy a titkosszolgálatok – részletezte.  

A jelentős fejlesztésekről szólva a politikus a rendőrséggel kapcsolatban a Robotzsaru elnevezésű informatikai rendszer – amely egyebek mellett a felderítések számát is jelentősen növelte – 1999-es bevezetését említette. Ezután kitért az egészségügy 2017-es fejlesztésére is, hiszen az akkor elindított EESZT lakossági portál nemcsak a polgárok egészségügyi adatainak tárolására alkalmas, hanem a kutatásokat is nagymértékben segíti. A háziorvosi rendszerről kifejtette: az országban 6600 háziorvosi praxis található, amelyek közül 803 az ottani lakosság kis létszáma miatt betöltetlen. Beszámolt a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal kialakított rendszerről is, amelynek részeként egy EKG-vel, mini laborral és ultrahanggal felszerelt kisbusszal már 39 olyan településre jutottak el, amely nem rendelkezik háziorvosi praxissal, de a rendszert szeretnék kiterjeszteni. A politikus szükségesnek tartja a szociális terület fejlesztését is, mivel a szektorban dolgozó 99 ezer munkatárs közel egymillió embert szolgál ki. 

A beszélgetés során szóba került a mesterséges intelligencia használta is, amely a belügyminiszer véleménye szerint a rendőrség, a titkosszolgálatok és az egészségügy számára is jelentős előnyökkel járhat.

Pintér Sándor az oktatással kapcsolatban kiemelte: amikor a Belügyminisztériumhoz került a terület, fontosnak tartotta, hogy megteremtsék a konszenzust a pedagógusokkal a bérek, a munkaidő és a vállalt feladatok szintjén is. A szakszervezetekről úgy nyilatkozott: képviselőik számos esetben csak a saját elképzeléseiket hangoztatták, nem törekedtek a megállapodásra. Hangsúlyozta: azért vezették be a Kréta-rendszert, hogy meg tudják szólítani a szülőket, a gyerekeket és a pedagógusokat is. A korábbi tüntetésekkel kapcsolatban fontosnak nevezte, hogy a diákok is támogatták az oktatási rendszer jobbá tételét, ezért számos javaslatukat elfogadta és beépítette a kormányzat.

Pintér Sándor végül azt javasolta a hallgatóknak, munkájukat mindig szívvel, szakmai felkészültséggel, becsülettel és odaadással végezzék.

 

Szöveg: Szabó Réka Zsuzsanna

Fotó: Szilágyi Dénes