NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

A biztonságos légiközlekedés kihívásai

Második alkalommal rendezték meg a légiközlekedés tudományos, hatósági és iparági szereplőinek egyeztetését a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Oktatási Központjában június 18-án. Az NKE, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet szervezésében létrejött légiközlekedés-biztonsági konferencián szó esett egyebek mellett a repülésbiztonsági kultúra megteremtéséről, kockázatmenedzsmentről, valamint arról, hogy a repülésbiztonság folyamatos fejlődést kíván. 

Köszöntőjében Lőwinger Máté, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) légügyi főigazgatója úgy fogalmazott: a légiközlekedés ma már nemcsak egy közlekedési forma, hanem fontos szerepet tölt be a gazdaságban, a turizmusban, valamint válsághelyzetek idején. Hozzátette: a minisztérium számára kiemelten fontos az ilyen és ehhez hasonló konferenciák támogatása és az azokon való aktív részvétel.

Alscher Tamás a Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Irodájának vezetője is köszöntötte a konferencia résztvevőit. Mint mondta, a légiközlekedés kulcsfontosságú a regionális és globális kapcsolatokban és felhívta a figyelmet, hogy Magyarország gazdasági fejlődésének érdekében a légiközlekedésben is együtt kell működniük az iparági szereplőknek. Alscher Tamás megköszönte az NKE-nek, hogy helyszínt biztosított az eseménynek és hogy az egyetem támogatja a közös célokat.

Farkas András, az ÉKM képviseletében a kisrepterek átminősítésével kapcsolatos tapasztalatokról számolt be előadásában. Mint kifejtette: a szabályozási rendszer komoly átalakuláson ment keresztül, ami ugyan kezdetben feszültségeket okozott, de végül pozitív eredménnyel zárult: részletesen bemutatta a szakértő az új engedélyezési rendszert, amely magában foglalja a létesítési és üzemben tartási engedélyeket. Különös hangsúlyt kapott a tűzoltási és mentési képességek követelményeinek meghatározása is. Az előadó kiemelte a repülőterek dokumentációjának egységesítését, beleértve a kényszerhelyzeti terveket és a repülőtérrend struktúráját, valamint a biztonsági követelmények meghatározását és a légiközlekedési térképek standardizálását is.

Ezt követően panelbeszélgetésre került sor, ahol Katona Sarolta, a Budapest Airport, Durucsko Dorottya, a WizzAir Hungary Zrt. és Bagoly János, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft képviseletében osztotta meg gondolatait a fenntartható légiközlekedésről és a SAF (Sustainable Aviation Fuel) bevezetéséről. A beszélgetést Fallmann Bálint, az ÉKM képviseletében moderálta.  

A beszélgetés után Huszthy -Török Aurél, a WizzAir Hungary Zrt. képviseletében előadást tartott az információbiztonsági irányítási rendszer kihívásairól. Kitért a légiközlekedési biztonsági szabályozások és rendszerek komplex környezetére és a különböző hatóságok szerepére is. Mint mondta, a biztonsági rendszer komplexitását növeli, hogy több különböző hatóság szabályozásának kell megfelelni, beleértve az EU-s és a helyi követelményeket, részletezve a NIS-2 specifikusabb IT biztonsági követelményeit.

Ezt követően egy újabb panelbeszélgetésre került sor, ami Nahoczky Balázs, az Aeroplex of Central Europe Ltd., Sebők Balázs, a Magyar Légimentők Nonprofit Kft., Kurucz Mihály, a HungaroControl Zrt. és Mamira Vilmos, a KTI képviseletében a repülésbiztonsági rendszerek témakörében zajlott. A beszélgetést Mohácsi Ádám, szintén az ÉKM képviseletében moderálta.  Szó esett a HungaroControl, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. és az Aeroplex szervezeti felépítéséről és működéséről, valamint arról, hogy az állam és a légiközlekedési szolgáltatók repülésbiztonság-irányítási rendszereinek milyen a kapcsolata.

Szakács Gábor, a Smartwings Hungary Kft. képviseletében előadást tartott arról, hogy a GPS zavaroknak milyen gyakorlati tapasztalatai vannak a repülésben. Kifejtette, hogy a mai pilóta generáció már nagymértékben támaszkodik a GPS rendszerekre, szemben a korábbiakkal, akik hagyományos navigációs eszközökkel kezdték pályafutásukat. Az előadó részletesen ismertette a GPS-jelvesztés különböző típusait és azok következményeit.

Az egész napos konferencia panelbeszélgetéssel zárult, ahol Németh Attila, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálattól, Lőwinger Máté, az ÉKM-től, Tuzson Gergely, a Légtér.hu-tól, valamint Veron Zsolt, a KTI-től vitatták meg a pilóta nélküli légijárművek (drónok) használatának szabályozási hátterét, különös tekintettel a kritikus infrastruktúrák környezetében történő alkalmazásra. A beszélgetést Laub Réka Lilla, az ÉKM részéről moderálta.

Az esemény végén Major Róbert r. ezredes, az NKE Rendészettudományi Kar (RTK) oktatási dékánhelyettese köszönte meg az egész napos részvételt és reményét fejezte ki, hogy jövőre újra találkoznak a konferencia keretében.

 

Szöveg: Harangozó Éva

Fotó: Szilágyi Dénes

 


Címkék: légiközlekedés