NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

Nemzetközi pszicholingvisztikai konferencián adott elő karunk két oktatója

A 26. nemzetközi nyári pszicholingvisztikai konferencián (26th Summer School of Psycholinguistics) tartott előadást az NKE RTK Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátusának két oktatója.

A veszprémi Pannon Egyetem Humántudományi Karának Magyar- és Alkalmazott Nyelvtudományi Intézete szervezte konferenciasorozat keretében Kovács Éva nyelvtanár és Ürmösné Simon Gabriella egyetemi docens adott elő „Hogyan motiváljuk a kritikus infrastruktúravédelmi, magánbiztonsági és a rendészeti hallgatókat az angol szaknyelvi szemináriumon?” („How are critical infrastructure protection, security engineering and law enforcement students stimulated in ESP seminars?”) címmel. A lektorátus két oktatója kitért a legújabb nyelvoktatási módszerek trendjeire, amelyek segítségével a hallgatók dopaminszintje emelhető, s amellyel a nano tanulást is elősegítik (apró tananyagok adagolása a szaknyelvtanulóknak, tekintettel a Z generáció alig két másodperces figyelemküszöbére). Emellett kiemelték az élethosszig tartó tanulást, a kognitív és a konceptuális (fogalmi gondolkodási) képesség fejlődését a folyóírás alkalmazásával, a mesterséges intelligencia használatát a jegymegadás, a tesztek és a feladatsorok kialakításánál. Szóltak a COBRA módszerről (tartalom alapú olvasás), illetve az ilyen oktatás módszertanáról. Ezek integrálják a tantárgy oktatását az oktatás nyelvével, és egyben igazodnak a szaknyelvi angoltanítás elveihez. Mindamellett tanulóközpontúak, elősegítik a kritikus gondolkodást. Az utóbb említett módszereket Kovács Éva új tankönyve kivonatából ismertette a konferencia részvevőivel, bevonva őket gyakorlati alkalmazásukba is.  A prezentációban megemlítették még a lektorátus kollégái által alkalmazott további módszereket, mint például a könnyűzenei oktatás, cinemedukáció (a szakmai témához kapcsolódó idegennyelvű filmrészletek megtekintése), a szabadulószoba, a mesterséges intelligencia használata (Twee), a mobil eszközzel és a számítógéppel segített oktatási módszerek, továbbá a kiterjesztett valóság (AR) alkalmazása.

A tudományos tanácskozáson szó esett a spontán beszéd jellemzőiről, a szövegolvasási stratégiákról, a többnyelvűségi oktatásról, az Egyesült Királyságban élő családok nyelvpolitikájáról, a többnyelvűségi kódváltásról, a mexikói kamaszok többnyelvűség használatáról, arab-angol és etióp-angol kétnyelvűségről és az interkulturális kommunikációról.


Szöveg: Ürmösné Simon Gabriella, Deák József

Fotó: Pannon Egyetem