Kedvezményes tanulmányi rend feltételek Rendészeti Vezetéstudományi Tanszék
Tájékoztatás
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzatának 20. §-ban foglaltak szerint a Rendészeti Vezetéstudományi Tanszék a tantárgyi tematikában meghatározott kritériumkövetelményeken túlmenően az alábbi feladatok teljesítését teszi kötelezővé a kedvezményes tanulmányi rendet igénylő hallgatók esetében.
Felhívjuk a kedvezményes tanulmányi rendet igénylő hallgatók figyelmét arra, hogy a feladatok végrehajtására az aktuális szorgalmi időszak lezártát követően nincs lehetőség, így annak nem teljesítése az aláírás megtagadását vonja maga után. Ebben az esetben a tantárgyi oktatónak nincs mérlegelési jogköre.
A kiadott eljárási rend a 2025/2026. tanév I. (őszi) félévétől kezdődően visszavonásig hatályos.
Budapest, 2025. augusztus 25.
Prof. Dr. Kovács Gábor r. vőrgy. |
Dr. Kovács István r. őrgy. |
dékán tanszékvezető egyetemi tanár |
adjunktus egyes tanszékvezetői feladatok ellátásávalmegbízott oktató |
Alapképzési és szakirányú továbbképzési szak
Tantárgyak megnevezése:
- RRVTB01 Vezetés- és szervezéselmélet
- RRVTS01 Vezetés- és szervezéselmélet
- RRVTS03 A szervezetvezetés elmélete I.
- RRVTS04 A szervezetvezetés elmélete II.
- RRVTS06 Biztonságszervezési vezetői ismeretek
Feladatok ismertetése:
A kedvezményes tanulmányi rendet igénylő és a kérelem pozitív elbírálásában részesülő hallgató a tantárgy kötelező szakirodalmát képező Kovács Gábor és Czuprák Ottó által írt szervezetvezetés elmélete című tankönyvből készül fel.
A hallgató a szemináriumvezető által meghatározott három [3] zárthelyi dolgozat időpontjáig köteles a három tananyagi részre bontott fejezetből az alábbiak szerint felsorolt 1-1 problémakört kiválasztani és abból a szemináriumvezető oktató által meghatározott időpontban Bizottság előtt szóban, szabad előadás formájában számot adni. (A levelező munkarendben tanulmányokat folytató hallgatók egy [1] zárthelyi dolgozatot írnak, ezért a zárthelyi dolgozat megírásáig kell a szóbeli előadást bemutatni mindhárom témából választva 1-1-et).
1. Az első zárthelyi dolgozat megírásáig a vezetéselmélet kialakulása és vezetéselméleti iskolák tananyagrészből:
- Mutassa be McGregor X-Y elméletét, majd vezetőként határozzon meg olyan utasításokat, amelyek az X és Y munkavállaló ösztönzésére hatnak a gyakorlatban.
- Mutassa be Weber bürokrácia-elméletét, majd vezetőként mutassa be, hogy hogyan érvényesül az alá-fölérendeltség, valamint az aktaszerűség elve a gyakorlatban.
- Mutassa be Lewin szervezeti magatartásformáit, majd vezetőként határozzon meg utasításokat egy kezdő munkatársa, egy már egy éve ott dolgozó munkatársa és egy régóta pályán lévő, nagy tapasztalattal rendelkező munkatársa számára, gyakorlatban alkalmazva a fentieket.
2. A második zárthelyi dolgozat megírásáig a vezetési folyamat tananyagrészből:
- Mutassa be az általános vezetői folyamatot és annak egyes elemeit, elemezze végig rajta az alábbi problémát: „Vezetőként október 23-ai ünnepséget kell szerveznem.”
- Mutassa be az értekezletek lefolytatásának általános rendjét, majd (osztály)vezetői szerepkörben ismertesse hogyan tartana egy beszámoltató-, feladatmeghatározó értekezletet beosztott munkatársainak.
- Mutassa be az időgazdálkodás folyamatát, hogyan osztályozná a napi feladatait a gyakorlatban.
3. A harmadik zárthelyi dolgozat megírásáig a szervezeti kultúra és motiváció tananyagrészből:
- Mutassa be Maslow szükségletpiramisát, majd gyakorlati példán keresztül adjon számot arról, hogy Ön mivel és hogyan motiválná (osztály)vezetőként az Ön szervezetében dolgozó alárendelteket.
- Mutassa be Hofstede kultúrelméletét, majd vezetőként találjon megoldást a férfiasság és nőiesség dimenzióból adódó problémákra.
- Mutassa be Herzberg motivációs elméletét, majd gyakorlati példán keresztül adjon számot arról, hogy Ön mivel és hogyan motiválná vezetőként az Ön szervezetében dolgozó munkatársakat.
Tantárgyak megnevezése:
- RRVTB06 Közös Közszolgálati Gyakorlat
- RRVTB07 Rendészeti Vezetéselmélet
Feladatok ismertetése:
A kedvezményes tanulmányi rendet igénylő és a kérelem pozitív elbírálásában részesülő hallgató a tantárgy kötelező szakirodalmát képező Kovács Gábor által írt Közszolgálati Műveletirányítási Rendszerek; valamint a Kovács István által írt Rendszerszintű vezetés és irányítás című tankönyvekből készül fel.
A hallgató a szemináriumvezető által meghatározott időpontig (amely legkésőbb a szorgalmi időszak végét jelenti) köteles az alábbiak szerint felsorolt 1 problémakört kiválasztani és abból a szemináriumvezető oktató által meghatározott időpontban Bizottság előtt szóban prezentációval számot adni. (A levelező munkarendben tanulmányokat folytató hallgatók vonatkozásában eltérés nincs.)
1. A szorgalmi időszak lezártáig az alábbi témaköröket felölelően:
- Különleges jogrend és szolgálattervezés. Veszélyhelyzet ideje alatt Ön a Központi Operatív Törzs vezetője, mutassa be hogyan szervezné meg a törzsben a szolgálatellátást.
- Különleges jogrend és a jelentések rendje. Veszélyhelyzet ideje alatt Ön a Központi Operatív Törzs vezetője, mutassa be, hogy ki kinek és miként jelent a közigazgatás teljes egészében.
- Különleges jogrend és együttműködés. Veszélyhelyzet ideje alatt Ön a Központi Operatív Törzs vezetője, mutassa be, hogy hogyan kötne együttműködési megállapodást a Volán Zrt-vel.
Mesterképzési szak
Tantárgyak megnevezése:
- RRVTM18 Vezetési ismeretek
- RRVTM22 Rendészeti Management I.
- RRVTM23 Rendészeti Management II.
- RRVTM24 Rendészeti Management III.
- VKOTM12 Vezetés- és szervezéselmélet módszertana
Feladatok ismertetése:
A kedvezményes tanulmányi rendet igénylő és a kérelem pozitív elbírálásában részesülő hallgató a tantárgy kötelező szakirodalmát képező Kovács Gábor által írt Rendészeti szervezetekben lejátszódó vezetési folyamatok című tankönyvből készül fel.
A hallgató a szemináriumvezető által meghatározott zárthelyi dolgozat időpontjáig köteles a teljes adott félévre vonatkozó tananyagi részre bontott fejezetekből az alábbiak szerint felsorolt 1-1 problémakört kiválasztani és abból a szemináriumvezető oktató által meghatározott időpontban Bizottság előtt szóban, szabad előadás formájában számot adni (RRVTM18 Vezetési ismeretek és a VKOTM12 Vezetés- és szervezéselmélet módszertana tantárgyak esetén egy-egy témát kell választani).
1. RRVTM22 Rendészeti Management I.:
- Mutassa be, hogy mit értett Fayol az „egységes irányítás” alapelvén, modellezze azt a hivatásrendje szerinti vezetés-irányítási rendszerben.
- Ha Ön álmodozó típusú vezető lenne W.D. Hitt modelljében, milyen kreatív ötletei lennének a munkaidőbeosztás átszervezése terén?
- Mutassa be Weber bürokratikus-elméletének érvényesülését az elméletben és a gyakorlatban.
2. RRVTM23 Rendészeti Management II.
- Határolja el a vezérlés és szabályozás fogalmakat, majd az alapján szervezetvezetői beosztásban tegyen intézkedéseket a „tömeges méreteket öltő szervezeten belüli fluktuáció meggátolására”.
- Mutassa be a hivatásrendjének megfelelő vezetés-irányítási rendszert, példákon keresztül szemléltesse, hogy milyen közjogi szervezetszabályozó eszközökkel lehet hatékonyabb és eredményesebb munkát végezni az adminisztrációs folyamatokban, hogyan csökkenthetők az ezzel járó terhek.
- Végezzen SWOT analízist és az alapján mutassa be, miként fejleszthető a hivatásrendjének megfelelő szervezet humánstratégiai céljainak érvényesülése „az állomány megtartásával és pályán maradásával összefüggésben.”
3. RRVTM24 Rendészeti Management III.
- Mutassa be Bertalanffy rendszerelméletét a biztonság dimenzióin keresztül, külön térjen ki a belső biztonság és a közbiztonság közötti összefüggésekre, szemléltesse példákon keresztül, hogy a hivatásrendjének megfelelő szervezetvezetőként, milyen intézkedéseket tenne az eredményesség és hatékonyság növelése érdekében.
- Mutassa be Handy kultúrelméletét, „a jól olajozott gépezet” modell szerint a hivatásrendjének megfelelő szervezetvezetői beosztásban eljárva határozza meg a vezetés-irányítási rendszer szintjeit egy döntéshozó értekezlet lefolytatása során, mutassa be azt.
- Ön a hivatásrendjének megfelelő szervezetvezető beosztást lát el, szervezze meg egy hónapját a tankönyvben feltüntetett időmanagment táblázat szerint, térjen ki azon indoklásra mit és milyen szempontrendszer szerint osztályozott.