NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

A rendészeti alapfelkészítés utolsó hetét kezdték meg a hallgatóink

A 2021/2022. tanévben 188-an kezdték meg a rendészeti alapfelkészítés hathetes szakaszát a rendvédelmi tisztté válás útján, melyet eddig 174-en teljesítettek; 56 rendőr tisztjelölt, 42 rendőr tiszthelyettes, 6 büntetés-végrehajtási tiszthelyettes, 47 pénzügyőr tisztjelölt, 9 bevándorlási tisztjelölt, valamint 14 tűzoltó tisztjelölt bűnügyi, bűnügyi igazgatási, rendészeti igazgatási, rendészeti, rendészeti igazgatási és katasztrófavédelmi szakirányokon. A felkészülés heteiben szoros napirendnek megfelelően a Rendvédelmi Tagozat rendészeti kiképzői és gyakorlati oktatói, valamint 29 hallgatói kiképző gondoskodott az újoncok képzéséről.

Ennek keretében a szolgálati alapismeretek órákon a rendvédelemre jellemző fegyelem, pontosság, a hivatásos léthez kötődő gondolkodásmód, valamint a hivatástudat kialakítására és erősítésére, a fizikai kondíció fejlesztésére helyezték a hangsúlyt a rendészeti kiképzők, akiknek az elsődleges célja az volt az öt hét során, hogy a hallgatókkal megismertessék és fejlesszék a parancsuralmi rendszer, a pontosság, a rend, a fegyelem betartását, hogy egységben, egymásra számítva tudják a feladataikat végrehajtani.

A rendészeti alapfelkészítés hathetes szakaszának első két hetét a kötelező bentlakás mellett, alapozó, alaki és nevelési, ötven százalékban pedig gyakorlati foglalkozások jellemezték. Megtörtént a kötelékrendezés, alegységekbe sorolták a kiképzők a hallgatókat. Általános szolgálati ismereteket sajátítottak el, szabályzatismeret, testnevelés és önvédelem, lőkiképzés, munka- és tűzvédelem, elsősegély foglalkozásokon vettek részt.

A szakirányokhoz kötődő speciális szakmai alapismeretekkel és a szolgálati feladatokhoz kapcsolódó alapvető jogi ismeretekkel is megismerkedtek a hallgatók, akik szakaszokba beosztva kezdték meg a tisztté váláshoz vezető feladatok elsajátítását bűnüldözési, kiber nyomozó, bűnügyi nyomozó, adó- és pénzügyi nyomozó, közrendvédelmi, gazdasági nyomozó, közlekedésrendészeti rendőr, közrendvédelmi rendőr, igazgatásrendészeti rendőr, büntetés-végrehajtási, vám- és pénzügyőri, határrendészeti rendőr, bevándorlási, katasztrófavédelem szakokon.

A Rendvédelmi Tagozat alapfeladata, hogy biztosítsa a döntéshozói képességekkel, alkalmazkodóképességgel, intellektuális fegyelemmel rendelkező, a tiszti etikát és viselkedést ismerő, azt alkalmazni tudó, önmagukkal és a környezetükkel szemben egyaránt igényes tisztjelöltek nevelését. A rendészeti szocializációban központi szerepet tölt be a tagozat, és emellett az oktatást segítő, azt kiegészítő kiképzést és gyakoroltatást is biztosítaniuk kell. Az intézet gondoskodik a szervezeti kultúra megismertetésével, a speciális fizikai-kondicionális felkészítéssel, a rendőri intézkedések gyakorlati elsajátításával, az alaki képzéssel, valamint a lövészeti kiképzéssel kapcsolatos feladatok ellátásáról. A rendészeti szocializációt középpontba állító nevelési módszerek alkalmazásával gondoskodik a hallgatók megfelelő attitűdjének kialakításáról. Végzi továbbá a rendvédelmi szerveknél használt informatikai rendszerek megismertetésével kapcsolatos feladatok végrehajtását. Tevékenységét a Kar oktatási és tudományos kutatási tevékenységére figyelemmel, azzal összhangban hajtja végre.

A Rendészeti Nevelési és Kiképzési Intézet állománya arra is mindig kiemelt figyelmet fordított, hogy a hallgatók elsajátítsák és magukénak vallják a rendvédelmi szervek tisztjeitől elvárt magasabb erkölcsi értékeket, magatartásformákat.

Budai Norbert bv. zászlós, másodéves tisztjelölt hallgató, egészségügyi végzettséggel rendelkezik, így felcserként és hallgatói kiképzőként is segíti a munkát. Elsőként vesz részt az alapfelkészítésben. Úgy véli, hogy az alázatra és a tiszteletre a legfontosabb nevelni a hallgatókat, ugyanis a rendvédelmi szerveknél ezek a legfontosabb jellemzők. Norbert 17 éven át labdarúgóként versenyszerűen sportolt, ez az időszak megtanította őt a küzdésre, kialakult benne a csapatjáték, a csapatszellem, a kitartás, a sportból magával hozott értékeket folyamatosan tudja a kiképzés során kamatoztatni. A rendvédelmi szerv hivatásos állományú tagjai számára a véleménye szerint a legfontosabb a kommunikáció, a türelem, a szakmai felkészültség, és az állandó pszichikai és fizikai készenlét. „A hallgatók rendészeti szempontból úgy tudnak igazán szocializálódni, ha megtanulják az alá- fölérendeltségi viszony jellemzőit. Az éles lövészet vizsga egy meghatározó pillanat volt az elmúlt napunkban, először minden elsőéves hallgatót a félelem érzése töltötte el, aztán mindenkinek sikerült a vizsgája, így megkönnyebbültek és felszabadultak”- hangoztatta a kiképző.

Horváth Kristóf r. őrmester, közrendvédelmi szakirányos tiszthelyettes hallgató két éve szerelt fel a Magyar Rendőrség állományába. A gimnáziumban döntötte le, hogy rendőr lesz, elvégzett egy kétéves tiszthelyettesi képzést. Vonzotta a hivatás, a másokon való segítségnyújtás lehetősége. Ismerősei körében sokan rendőrök, így betekintést nyert általuk a „szakmai fortélyokba”. A szolgálatirányító parancsnoka tanácsára érkezett a képzésre, szereti a járőr hivatást, mert gyakran találkozik az állampolgárokkal. Az alaki formák pontos betartására tanította meg a Rendészettudományi Kar alapfelkészítése, a fegyelem eddig is jellemző volt rá, a csapatszellem itt tovább erősödött benne. A sport világában elsajátította az önkontrollt és megtanult egészségesen élni. „A jó rendőr ismérvei között szerinte az alábbi tulajdonságok szerepelnek: legyen jó kiállású, értse meg az állampolgárok bajait, érezzen velük együtt, segítsen nekik, legyen a kollégáival önzetlen.” A lőkiképzést élvezte a legjobban a kiképzés során, elmondása szerint rengeteg új információt tudott elsajátítani, tapasztalatai alapján nagyon magas szinten oktatják a lövészetet az RTK-n.

Öt évvel ezelőtt hallott először a rendészeti felsőoktatásról Csikós Réka gazdasági nyomozó szakirányos hallgató. Főként a bűnügyi terület érdekelte mindig is, a legfőbb motivációja, hogy szeretne az embereknek segíteni, velük együtt dolgozni, érdeklik a bűnügyek, a nyomozási cselekmények, a büntetőeljárás. „Az igazán kiváló rendőr ismeri a jogszabályokat, az eljárásrendet, tisztelettudó, felelősségteljes, együttműködő és segítőkész”- véli Réka, aki sokat tanult a rendőrségről, a rendőri hivatásról az alapfelkészítés során és arról, hogy a rendvédelmi szervezet egésze hogyan működik, mi kell ahhoz, hogy egy rendőr jól tudja végezni a munkáját. Sokkal közelebb került a hivatáshoz, egyre jobban a magáénak érzi. A legtöbbet a kiképzés során az összetartás fontossága jelentett neki.

2019 óta hivatásos állományú tag Koprivanecz Milán bv. őrmester. „Az alakiság fontosságára tanított meg a képzés, az alapfelkészítés keretében ugyanis nagy hangsúlyt fektetnek erre a kiképzők. A parancsuralmi rendszer tiszthelyettesként számomra nem ismeretlen, a fizikai terhelhetőség fejlesztését tartom még nagyon fontosnak. A sikeres teljesítéshez elengedhetetlen az alázat, a hivatás feltétlen szeretete, a kitartás, a fegyelem”- hangsúlyozta az elsőéves hallgató, aki középiskolában rendvédelmi tagozatra járt, már abban az intézményben is a hivatás szeretetére nevelték. Véleménye szerint a jó büntetés-végrehajtási tiszthelyettes mindig próbált következetes és határozott lenni a fogvatartotti állománnyal. Felidézte a kiképzés során az első „erőltetett menet” elnevezésű gyakorlatot, melyen hirtelen nagyobb távot, sok-sok kilométert kellett megtenniük, amelyet úgy vészeltek át, hogy az utolsó kilométereken közösen énekeltek. Számára ez egy fontos lelki pillanat volt, az összetartásról nyújtott tanúbizonyságot.

Dávid Péter bv. törzsőrmester, harmadéves hallgató. Hallgatói kiképzőként másodszor vesz részt ebben a nagy munkában. Igyekezett az alázatra, a parancsuralmi rendszer sajátosságaira nevelni a hallgatókat, az volt a fő célja, hogy minél előbb be tudjanak illeszkedni ebbe a rendszerbe, éppen ezért irányított a hallgatók napirendje. Emlékeiben él, hogy ő 29 évesen kezdte el az alapfelkészítést, amikorra már a folyamatos sporttevékenység gyakorlása megtanította a fegyelemre és magabiztosságot adott számára, amire nagy szüksége volt az alaki foglalkozásokon.

Alatrach Mohamed Fuad negyedéves tisztjelölt, közlekedésrendészeti szakirányos hallgató először vett részt hallgatói kiképzőként az alapfelkészítésben, a Kari Hallgatói Kollégiumi Bizottságnak is oszlopos tagja.  A kiképzői munkája során a saját szemléletét próbálta az elsőéves hallgatóknak átadni, azt kérte tőlük, hogy legyenek összetartóak, szabálykövetőek. A szakaszparancsnok jelöltekkel külön foglalkozik, elmondta, hogy a jó elöljáró gondoskodik az alárendeltekről, nagyon sokat beszélget velük. A hallgatókon folyamatosan tapasztalja a fejlődést, az elszántságot, az akaraterőt, ami számukra elengedhetetlenül szükséges. „Az a dolgom, hogy segítsek nekik. Sokat fejlődtek az elmúlt hetekben, igazán felnőttek ehhez a feladathoz. Nagyon jó az állomány. Folyamatosan segítek mindenkinek, jó érzés, hogy a szakaszomtól megkapom a pozitív visszajelzéseket, mindig számíthatnak rám, sokat foglalkozom velük, gyakran esténként, a szabadidőm terhére is. Visszaemlékezve nekem elsőévesként a fizikai terhelés volt a legnehezebb próbatétel”- hangsúlyozta a kiképző, aki szerint a jó rendőr határozott, jó kiállású, megfelelő ítélőképességgel rendelkezik, tud jó döntést hozni és sokat törődik a társaival. Általános iskolában döntötte el, hogy rendőr lesz, a rendészeti versenyeken, rendészeti táborban bűnmegelőzési feladatokat végzett, itt nagyon közel került a szívéhez a rendőrség.

A rendészeti képzésben részt vevő hallgatók tisztjelölti jogállásban kezdik meg tanulmányaikat. Ez elsősorban a tiszti pályára való felkészülést, a tanulást, másodsorban pedig a törvényben meghatározott szolgálati feladatok teljesítését jelenti. A hivatásos pályára készülő hallgatók már a képzési időszakban is szorosabb kapcsolatban állnak az őket foglalkoztatni kívánó rendvédelmi szervekkel, már ekkor kialakul a hivatásos életpálya iránti elköteleződés, a hivatással együtt járó életviszonyok elfogadása és az azokkal való azonosulás. A Rendészettudományi Kar hallgatói tisztában vannak azzal, hogy nem szakmát, hanem hivatást választanak és életpályájuk során szolgálatot fognak ellátni. A hivatásra illetve a szolgálatra való felkészülés megköveteli, hogy elsajátítsák azokat a sajátos szolgálati- és életviszonyokat, melyek a rendvédelmet jellemzik.

Kiskora óta hivatásos állományú tag szeretne lenni Cziczlavicz Réka vám- és pénzügyőri szakirányos hallgató. Önkontrollt tanult az alapfelkészítés időszakában, úgy gondolja, hogy sokat fejlődött, igazán kitartónak tartja magát. A lövészet sok újdonságot adott számára, mindegyik foglalkozást nagyon élvezte, különösen az alaki foglalkozásokat. A jövő hallgatóinak azt üzeni, hogy különleges érzés ilyen nagyszerű közösséghez tartozni, ahol az emberek ismerik és segítik egymást, itt mindenki elkötelezett és hivatástudattal felvértezett.

Tóth Dominika elsőéves bűnügyi szakirányos hallgató már az általános iskolában eldöntötte, hogy rendőr lesz, így rendészeti gimnáziumban folytatta tanulmányait, ahol nagyon megszerette a büntetőeljárásjogot és a büntetőjogot. Sokat tanultak a szolgálatról, a kényszerítőeszközökről. Szerinte az igazi rendőr segítőkész, ha az állampolgár hozzá fordul, meg tudja oldani a problémáját. „Fontos, hogy ápolt legyen, példát mutasson, szükséges egy bizonyos fellépés, kiállás, fontos, hogy jó emberismerő legyen”- fogalmazott Dominika, akit az alapfelkészítés megtanított arra, hogy sokkal messzebb vannak a határai fizikailag és pszichikailag is, mint ahogyan azt gondolta volna. Jó érzés azt tudnia, hogy az évfolyamtársaival számíthatnak egymásra. A legnehezebb számára az első menetgyakorlat volt, az arra való felkészülés, a gyakorlás viszont nagyon sokat segített neki. Évekig sportolt, úszott, atlétizált, röplabdázott. A sport kitartásra és összetartásra nevelte, megtanította arra, hogy hogyan kell csapatban dolgozni, hiszen ott nem az egyén számít, mindenkinek érdeke az együttműködés. Mindezek elsajátítása nagy segítségére volt a kiképzés során.

Középiskolában döntötte el Gajdócsi Tamás elsőéves igazgatásrendészeti szakirányos hallgató, hogy rendőr lesz. Biztos munkalehetőségnek tartja ezt a hivatást, számára ez a szempont nagyon fontos, úgy véli, hogy rendőrre mindig szükség lesz. A kiképzés megtanította őt arra, hogy sokkal többre képes, mint amit valaha is gondolt magáról, koncentrációra, összpontosításra tanította az elmúlt öt hét, arra hogy, csapatban, egységben hogyan tud nagyon hatékonyan dolgozni. Az első pár nap volt a legnehezebb számára, a rendszerbe való beilleszkedés okozott nehézséget. Felszabadító érzés számára, hogy az utolsó hét már elkezdődött. Az idő pedig megszépítette mindannyiuk számára ezt a néhány hetet.

Farkas Dorina elsőéves hallgató közrendvédelem szakos, kiskora óta szeretne rendőr lenni, mindig is felnézett az egyenruhás rendőrökre, akik véleménye szerint az állampolgárokért tevékenykednek és a biztonság fenntartását szavatolják, ezért mindent meg is tesznek. „Az elhivatottság és a kitartás elengedhetetlen az alapfelkészítés teljesítéséhez, minden egyes nap biztos voltam abban, hogy valóban ez lesz a hivatásom. „Fontosnak tartom a bajtársiasságot, ami sokat segített az elmúlt hetekben nekünk. Mindig rosszul érintett minket, ha leszerelt valaki. Fölszabadító érzés, hogy lassan a végére érünk a foglalkozásoknak és hogy olyan dolgokat tanultunk meg, amit sehol máshol nem tudtunk volna elsajátítani. A rendszeres sporttevékenység gyakorlása pedig arra tanított meg minket, hogy soha semmit nem szabad feladni”.

„A rendészeti alapfelkészítés intenzív szakaszának zárásaként az elkövetkezendő egy hétben felkészülnek a hallgatók az alaki szemlére, erősítjük az évfolyamban a csapatkohéziót, valamint megtörténik a hallgatói parancsnoki törzs kijelölése is”- hangsúlyozta Péterfalvi Norbert r. törzszászlós, évfolyamparancsnok-helyettes.

Szöveg: Nagy-Tóth Nikolett Ágnes r. alezredes

Fotó: Bodó Pál