Nemrégiben ötödik alkalommal rendezték meg Karunk Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátusa szervezésében az „Innovatív módszerek a (szak)nyelvoktatásban” című műhelytalálkozót. A Lektorátus oktatóin kívül a Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátusa is delegált egy oktatót, valamint a workshopon résztvevők között üdvözölhették a Kreatív Tanulás Program szakmai vezetőjét Korpics Mártát is.
A műhelytalálkozó meghívott előadója Czékmán Balázs IKT kutató és szakértő volt, a Master minds kutatócsoport tagja. A találkozó témája a kiterjesztett valóság szoftver (Augmented Reality – AR) oktatásban való szerepvállalására és gyakorlati alkalmazására irányult. Az eduARdo elnevezésű szoftver fejlesztését a Stiefel Interactive szoftverfejlesztő cég végzi. A rendezvény elméleti szakaszában az AR oktatásban betöltött szerepéről hangzott el egy rövid beszámoló, melyben az előadó a szoftverrel végzett kutatási eredményekre is utalást tett. Az AR elméleti hátterére vonatkozó információkat követően az eduARdo felületével ismerkedtek meg az érdeklődők.A szoftver gyakorlati alkalmazása kapcsán, az előadó a tartalomelőállítás lépéseit ismertette az általa biztosított tableteken, mely során hívóképekkel különböző tartalmakat (videókat, gifeket) olvastak be és címkéztek fel a résztvevők a szoftver segítségével, majd megvitatták azokat didaktikai szempontból. Az AR bemutatásának apropója az volt, hogy a Lektorátuson egy kutatás veszi kezdetét ebben a félévben, melynek során az élménypedagógia eszközeinek (HY-DE modell és AR) tesztelésével fejlesztik a hallgatók kompetenciáit és mérik a tanórai motivációjukat a szaknyelvoktatók. A szoftver osztálytermi kutatás keretein belül történő alkalmazása hozzájárul a hallgatók kompetenciáinak fejlesztéséhez, mint például a digitális kompetencia, szabálykövetés, hatékony munkavégzés, logikus gondolkodás, problémamegoldó képesség, kommunikációs képesség és együttműködés.
A kutatás célja illeszkedik az Egyetem Intézményfejlesztési Tervéhez (2020–2025), amelyben kiemelt hangsúlyt kap a hallgatói elégedettség növelése, az élménypedagógia, az idegennyelv tanulás ösztönzése, a felsőoktatás modernizálása, a hallgatóközpontú oktatás, a digitális tudás fejlesztése, a motiváció fokozása és az oktatói attitűdváltás. A kutatás létjogosultságát az is alátámasztja, hogy a Kreatív Tanulás Program Konferenciáin tartott előadásokat követően az ÁNTK és a HHK Lektorátusainak nyelvtanárai is érdeklődtek a megoldások iránt. A vizsgálni kívánt eszközök, módszerek várható eredményei szerint a szaknyelvi órák keretében kiválóan fejleszthető a szókincstudás, a kísérlet módszerei pozitív hatással lehetnek a kommunikációs képesség fejlődésére, a rendészeti szaknyelvi ismeretek hatékonyabb rögzítésére, valamint a kutatás eredményeinek köszönhetően a rendészeti szaknyelv, mint munkanyelv elnyerheti méltó helyét a rendészeti felsőoktatásban. A felvázolt várható eredmények alátámasztják az idegennyelv és az informatika találkozásának fontosságát a képzésben. A kutatással és az ehhez szükséges workshopokkal ehhez kívánunk hozzájárulni.
Szöveg: Barnucz Nóra, Deák József
Foto: Bodó Pál