NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
RENDÉSZETTUDOMÁNYI KAR

174-en teljesítették az alapfelkészítés intenzív szakaszát

A Rendészettudományi Kar első évfolyam 174 nappali munkarendű hallgatója teljesítette az elmúlt hat hét során a rendészeti alapfelkészítés intenzív szakaszát, melyet alapozó, alaki és gyakorlati foglalkozások jellemeztek.

 

A 2021/2022. tanévben 188-an kezdték meg a rendészeti alapfelkészítés hathetes szakaszát a rendvédelmi tisztté válás útján, melyet 174-en teljesítettek; 56 rendőr tisztjelölt, 42 rendőr tiszthelyettes, 6 büntetés-végrehajtási tiszthelyettes, 47 pénzügyőr tisztjelölt, 9 bevándorlási tisztjelölt, valamint 14 tűzoltó tisztjelölt bűnügyi, bűnügyi igazgatási, rendészeti igazgatási, rendészeti, rendészeti igazgatási és katasztrófavédelmi szakirányokon. A felkészülés heteiben szoros napirendnek megfelelően a Rendvédelmi Tagozat rendészeti kiképzői és gyakorlati oktatói, valamint 29 hallgatói kiképző gondoskodott az újoncok képzéséről.

Schvitz Bettina Boglárka elsőéves bevándorlási szakirányos r. tisztjelölt hallgató, egész életében sportolt, így a küzdelem és a kitartás jellemezte mindig is az életét. Tíz évig úszott heti három alkalommal, funkcionális tornára járt és teniszezett. „Az alapfelkészítés során egyetlen pillanatban sem merült fel bennem, hogy leszerelek, példaként szolgálnak előttem a szüleim, akik rendőrök. A hat hét tiszteletre, fegyelemre és a rend szeretetére tanított meg. A lőkiképzést és a judot nagyon szerettem. Kiváló szakaszunk alakult, a bajtársiasságot az első pillanattól belénk nevelték az oktatók és a hallgatói kiképzők is”- hangoztatta az elsőéves hallgató.

Gajda Patrik elsőéves bevándorlási szakirányos r. tisztjelölt hallgató számára az alapfelkészítés intenzív szakasza rendkívül sok értéket adott, elmondása szerint az évfolyamuk jelszavai mindvégig a bajtársiasság és az összetartozás voltak. „Sokkal türelmesebb lettem, hiszen tekintettel kellett lennem a hallgatótársaimra, figyelni kellett mindenkire. Manapság már az emberek kevésbé figyelnek egymásra, itt viszont korán felismertük, hogy csak egymásra számíthatunk”- fogalmazott Gajda Patrik, akinek gyermekkori álma volt, hogy rendőr legyen. Polgárőrként is tevékenykedett, Szegeden közös járőrszolgálatot látott el rendőrökkel polgárőrként, mindeközben még inkább tudatosult benne, hogy ezt a hivatást fogja választani, éppen ezért rendészeti és közszolgálati ismeretből érettségizett. Majd elvégzett egy közszolgálati ügyintéző technikumot, valamint rendelkezik személy- és vagyonőri végzettséggel is. Fizikálisan olyannyira felkészült az alapkiképzésre, hogy naponta kétszer edzett heteken keresztül, így nem okozott számára nehézséget az alapkiképzés végrehajtása.

A két hallgató szakaszparancsnoka, Alatrach Mohamed Fuad negyedéves tisztjelölt, közlekedésrendészeti szakirányos hallgató először vett részt hallgatói kiképzőként az alapfelkészítésben, a Kari Hallgatói Kollégiumi Bizottságnak is oszlopos tagja.  Általános iskolában döntötte el, hogy rendőr lesz, a rendészeti versenyeken, rendészeti táborban bűnmegelőzési feladatokat végzett, itt nagyon közel került a szívéhez a rendőrség. A kiképzői munkája során a saját szemléletét próbálta az elsőéves hallgatóknak átadni, azt kérte tőlük, hogy legyenek összetartóak, szabálykövetőek. „Az intenzív szakasz sok újdonságot tartogatott. A fizikai követelményrendszer változása miatt új kompetenciákat is fejlesztettünk. A legnagyobb nehézséget az jelentette a hallgatóknak, hogy bekerültek egy zárt rendszerbe, szigorú szabályok, elvárások közé. Óriási eredménynek tartom, hogy mind a 174 hallgató megtanulta a hat hét során, hogy mit jelent a hivatás és a szolgálat”-hangsúlyozta a hallgatói kiképző.

A kiképzők elsődleges célja az volt a hat hét során, hogy az első évfolyam nappali munkarendű hallgatókkal megismertessék és fejlesszék a parancsuralmi rendszer, a pontosság, a rend, a fegyelem betartását, hogy egységben, egymásra számítva tudják a feladataikat végrehajtani.

A rendészeti képzésben részt vevő hallgatók tisztjelölti jogállásban kezdték meg tanulmányaikat. Ez elsősorban a tiszti pályára való felkészülést, a tanulást, másodsorban pedig a törvényben meghatározott szolgálati feladatok teljesítését jelenti. A hivatásos pályára készülő hallgatók már a képzési időszakban is szorosabb kapcsolatban állnak az őket foglalkoztatni kívánó rendvédelmi szervekkel, már ekkor kialakul a hivatásos életpálya iránti elköteleződés, a hivatással együtt járó életviszonyok elfogadása és az azokkal való azonosulás. A Rendészettudományi Kar hallgatói tisztában vannak azzal, hogy nem szakmát, hanem hivatást választanak és életpályájuk során szolgálatot fognak ellátni. A hivatásra illetve a szolgálatra való felkészülés megköveteli, hogy elsajátítsák azokat a sajátos szolgálati- és életviszonyokat, melyek a rendvédelmet jellemzik.

Szöveg: Nagy-Tóth Nikolett Ágnes r. alezredes

Fotó: Bodó Pál